Rob ter Heerdt is ook al 15 jaar actief in het bedrijf.
Begin dit jaar zijn de laatste formaliteiten afgerond waardoor André nu officieel kan gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Falko werd door André opgericht in 1983, in eerste instantie als aftakking van een – samen met zijn broers – opgerichte tweewielerwinkel. Deze bestaat overigens nog steeds: Ter Heerdt Tweewielers, tegenwoordig gevestigd in Duiven.
Het bedrijf begon met het verkopen van stickers voor fietsen en bromfietsen, waar destijds veel vraag naar was. In die jaren werd het bedrijf agent in Duitsland voor een Nederlandse drukkerij, de afnemers waren fietsfabrieken en grossiers. Falko verbreedde zijn productassortiment in de jaren 90 door zelf te gaan importeren vanuit China. Aanvankelijk door het toevoegen van sloten en vervolgens ook andere producten zoals verlichting, fietszadels en andere onderdelen en accessoires.
Vader André nog steeds betrokken
Ondanks dat zoon Rob het bedrijf anderhalf jaar geleden al overnam, was helemaal stoppen nog geen optie voor André: hij bleef betrokken binnen het bedrijf waarin hij al die jaren zijn ziel en zaligheid heeft gestoken. Sinds begin dit jaar staat André wel meer aan de zijlijn, maar verdwijnt hij niet uit beeld. “Binnen de tweewielerbranche heb ik nog veel waardevolle relaties, sommige mensen ken ik al meer dan veertig jaar. Die contacten wil ik graag onderhouden”, aldus André.
Rob ter Heerdt is inmiddels ook alweer 15 jaar fulltime actief binnen het bedrijf en had de laatste jaren al een behoorlijke invloed op het beleid. “We hebben veel geïnvesteerd in digitalisering. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan verbreding van het assortiment, met name van onze eigen merken.”
Eigen merken
Met Lynx (onderdelen en accessoires), Rexway (banden), Selle Orient (zadels) en Pro-tect (sloten) heeft Falko meerdere productlijnen in huis die succesvol verkocht worden door heel Europa. “Wij zien dat een sterk assortiment met eigen merken erg belangrijk is, je kunt hier je eigen identiteit aan geven en daarbij ook zelf de prijs-/kwaliteitverhouding bewaken”, vertelt Rob. “Alles zelf doen is echter onmogelijk, daarom hebben wij ook een aantal mooie externe merken in het assortiment. Stuk voor stuk kwaliteitsproducten van fabrikanten waar we prettig mee samenwerken.”
Private label
Naast de aandacht voor een goede website en zichtbaarheid op social media wordt ook de wekelijkste nieuwsbrief volgens Rob ter Heerdt erg goed gelezen. “Maar persoonlijk contact met onze klanten blijft erg belangrijk. Om te weten wat er speelt in de markt is het belangrijk om bij klanten over de vloer te komen. Hier vloeien vaak mooie en vruchtbare gesprekken uit voort. Daarbij krijgen we ook veel vragen over private label producten. Klanten willen weten of een product met hun eigen merk geleverd kan worden.” Dit heeft erin geresulteerd dat Falko diverse groothandelaren, megastores en webshops met artikelen met hun eigen label bedienen. “Dit proces kan volledig uit handen genomen worden bij de klant, van design tot productie en certificering.”
De nieuwe website van Falko bv met vernieuwde huisstijl.
Klaar voor de toekomst
Om de overname niet zomaar voorbij te laten gaan heeft Falko dit moment aangegrepen om een compleet nieuwe huisstijl te laten ontwikkelen, inclusief een geheel nieuwe website.
Met deze nieuwe website vol nieuwe functionaliteiten hoopt Falko haar klanten nog beter te kunnen bedienen.