We vertellen je graag alles over de juiste bandenspanning en de verschillende soorten fietsventielen.
De juiste bandendruk is essentieel voor de prestaties en levensduur van de fietsband, maar ook voor de veiligheid tijdens de rit. Het belang ervan hangt af van verschillende factoren, zoals het type fiets, het terrein waarop gereden wordt en het gewicht van de bestuurder. Hieronder worden de belangrijkste voordelen van een correcte bandendruk beschreven.
1. Optimale rolweerstand
Bij een te lage bandendruk wordt de band zachter en vervormt deze meer tijdens het rijden. Dit vergroot het contactoppervlak met de grond, wat leidt tot meer wrijving en een hogere rolweerstand. Dit maakt het fietsen zwaarder en inefficiënt.
Bij een te hoge bandendruk vermindert de demping, waardoor je sneller energie verliest op oneffen terrein zoals keien of zandwegen.
2. Comfort en schokabsorptie
De bandendruk beïnvloedt hoe comfortabel de fietsrit zal zijn. Een lagere druk zorgt voor betere schokabsorptie, ideaal voor ruwe terreinen. Te hoge druk kan leiden tot een stugge rijervaring, waarbij trillingen direct aan het frame worden doorgegeven.
3. Grip en veiligheid
Een juiste bandendruk zorgt voor optimale grip. Bij een te lage druk is er kans op doorslippen, vooral in bochten of op gladde oppervlakken. Bij een te hoge druk kan de band minder contact met de weg hebben, wat het risico op uitglijden verhoogt.
4. Bescherming tegen schade
Te lage druk kan leiden tot zogenaamde "snakebite"-lekken, waarbij de binnenband tussen de velg en een obstakel wordt geklemd. Bij te hoge druk wordt de band gevoeliger voor scherpe objecten en een klapband.
Bandenspanning overzicht
De ideale bandendruk staat meestal vermeld in bar of PSI op de zijkant van de band. Dit is echter slechts een richtlijn, omdat factoren zoals lichaamsgewicht en, bij MTB, weersomstandigheden ook een grote rol spelen. In de onderstaande tabellen vind je een meer specifieke aanbeveling voor de bandenspanning per type fiets.
Bandenspanning | |
Bandbreedte | bar |
20 mm | 9 |
23 mm | 8 |
25 mm | 7 |
28 mm | 6 |
30 mm | 5.5 |
32 mm | 5 |
35 mm | 4.5 |
37 mm | 4.5 |
40 mm | 4 |
42 mm | 4 |
44 mm | 3.5 |
47 mm | 3.5 |
50 mm | 3 |
54 mm | 2.5 |
57 mm | 2.2 |
60 mm | 2 |
Bandenspanning (bar) | Lichaamsgewicht (KG) | ||
Bandbreedte | ± 60 | ± 85 | ± 110 |
25 mm | 6 | 7 | 8 |
28 mm | 5.5 | 6.5 | 7.5 |
32 mm | 4.5 | 5.5 | 6.5 |
37 mm | 4 | 5 | 6 |
40 mm | 3.5 | 4.5 | 6 |
47 mm | 3 | 4 | 5 |
50 mm | 2.5 | 4 | 5 |
55 mm | 2 | 3 | 4 |
60 mm | 2 | 3 | 4 |
Bandenspanning (bar) | Bandbreedte | |||
Lichaamsgewicht (KG) | 23 mm | 25 mm | 28 mm | 30 & 32 mm |
<55 | 6.4 | 5.6 | 4.8 | 4 |
60 | 6.8 | 6 | 5.1 | 4.3 |
65 | 7.2 | 6.3 | 5.4 | 4.5 |
70 | 7.6 | 6.7 | 5.7 | 4.8 |
75 | 8 | 7 | 6 | 5 |
80 | 8.4 | 7.4 | 6.3 | 5.3 |
85+ | 8.8 | 7.7 | 6.6 | 5.5 |
Mountainbikeband 29 x 2.25 Inch
Bandenspanning (bar) | Velgbreedte | ||
Lichaamsgewicht (KG) | 24 mm (droog/nat) | 26 mm (droog/nat) | 29 mm (droog/nat) |
<50 | 1.2/1.2 | 1.3/1.2 | 1.2/1.1 |
50-60 | 1.3/1.2 | 1.3/1.2 | 1.3/1.2 |
60-70 | 1.4/1.3 | 1.4/1.3 | 1.4/1.2 |
70-80 | 1.5/1.4 | 1.5/1.3 | 1.5/1.3 |
80-90 | 1.6/1.5 | 1.6/1.4 | 1.6/1.3 |
90-100 | 1.7/1.6 | 1.7/1.5 | 1.7/1.4 |
100-110 | 1.8/1.7 | 1.8/1.6 | 1.8/1.5 |
110-120 | 1.9/1.8 | 1.9/1.7 | 1.8/1.6 |
120+ | 2.0/1.9 | 2.0/1.7 | 1.9/1.7 |
Mountainbikeband 29 x 2.35 Inch
Bandenspanning (bar) | Velgbreedte | ||
Lichaamsgewicht (KG) | 24 mm (droog/nat) | 26 mm (droog/nat) | 29 mm (droog/nat) |
<55 | 1.3/1.1 | 1.2/1.1 | 1.2/1.1 |
50-60 | 1.4/1.1 | 1.3/1.2 | 1.3/1.2 |
60-70 | 1.4/1.2 | 1.4/1.3 | 1.4/1.2 |
70-80 | 1.5/1.3 | 1.5/1.3 | 1.5/1.3 |
80-90 | 1.6/1.4 | 1.6/1.4 | 1.6/1.3 |
90-100 | 1.7/1.5 | 1.7/1.5 | 1.7/1.4 |
100-110 | 1.7/1.6 | 1.8/1.6 | 1.8/1.5 |
110-120 | 1.8/1.7 | 1.9/1.7 | 1.8/1.6 |
120+ | 1.9/1.7 | 2.0/1.7 | 1.9/1.7 |
Bandenspanning (bar) | Bandbreedte | ||
Lichaamsgewicht (KG) | 37 mm | 40 mm | 45 mm |
<50 | 2.1-2.3 | 1.9-2.1 | 1.6-1.8 |
50-60 | 2.3-2.5 | 2-2.2 | 1.7-1.9 |
60-70 | 2.4-2.6 | 2.1-2.4 | 1.8-2 |
70-80 | 2.6-2.8 | 2.2-2.5 | 1.9-2.2 |
80-90 | 2.8-3 | 2.4-2.7 | 2-2.3 |
Bij bredere banden, zoals bij mountainbikes, wordt een lagere druk aangehouden vanwege het grotere contactoppervlak en betere schokdemping. Controleer je bandendruk regelmatig met een fietspomp met drukmeter.
De Lynx vloerpompen met een manometer
De verschillende soorten fietsventielen: Voor- en nadelen, toepassingen
Bij het oppompen van een fietsband is het essentieel om te weten welk type ventiel de fietsband heeft. Elk type ventiel heeft zijn eigen kenmerken, toepassingen en voordelen. We vertellen je graag meer over de drie meest voorkomende soorten fietsventielen: Dunlop, Presta en Schrader.
Dunlop ventiel (Hollands)
Het Hollands ventiel, ook wel bekend als het Dunlop ventiel, is het traditionele ventieltype dat veel voorkomt op stadsfietsen en oudere modellen. Het ventiel heeft een eenvoudige constructie met een losse ventielkern die gemakkelijk kan worden vervangen.
Voordelen:
- Eenvoudig op te pompen met vrijwel elke fietspomp.
- Ventielkern is vervangbaar en goedkoop.
- Geschikt voor gebruik op lagere bandenspanning.
Nadelen:
- Minder geschikt voor hoge bandenspanning, zoals bij racefietsen.
- Relatief kwetsbaar, omdat de losse ventielkern kan lekken of verloren kan gaan.
- Minder nauwkeurig bij meten van bandenspanning.
Toepassingen: Het Hollands ventiel wordt voornamelijk gebruikt op stadsfietsen, kinderfietsen en oudere fietsen. Het is een goede keuze voor fietsen die niet regelmatig op hoge druk hoeven te worden opgepompt.
Presta ventiel (Frans)
Het Presta ventiel, ook bekend als het Franse ventiel, is een smal ventieltype dat vaak wordt toegepast op racefietsen en high-performance fietsen. Dit ventiel heeft een schroefdraad en een sluitmechanisme dat handmatig geopend en gesloten wordt.
Voordelen:
- Geschikt voor hoge bandenspanning, ideaal voor racefietsen.
- Lichter van gewicht, wat gunstig is voor sportieve fietsen.
- Smalle diameter, wat kleinere ventielopeningen in de velg mogelijk maakt.
Nadelen:
- Vereist een specifieke fietspomp of een adapter.
- Minder robuust en gevoeliger voor schade.
- Vergt enige handigheid om goed op te pompen.
Toepassingen: Het Presta ventiel wordt vooral gebruikt op racefietsen, gravelbikes en sommige hybride fietsen. Dankzij de mogelijkheid om hoge druk te weerstaan, is het de voorkeurskeuze voor sportieve doeleinden.
Schrader ventiel (Auto)
Het Schrader ventiel, ook wel het auto ventiel genoemd, is hetzelfde type ventiel dat wordt gebruikt bij auto’s. Het heeft een brede diameter en een veerbelaste afsluiting, waardoor het eenvoudig kan worden opgepompt bij tankstations.
Voordelen:
- Compatibel met pompen bij tankstations en standaard fietspompen.
- Robuust en duurzaam, bestand tegen intensief gebruik.
- Minder gevoelig voor lekkage.
Nadelen:
- Grotere diameter vereist een bredere ventielopening, wat de sterkte van de velg kan verminderen.
- Minder geschikt voor hoge bandenspanning, zoals bij racefietsen.
- Iets zwaarder dan andere ventielen.
Toepassingen: Het Schrader ventiel wordt veel gebruikt op mountainbikes, elektrische fietsen en stadsfietsen. Dankzij de robuustheid is dit ventiel ideaal voor fietsen die intensief worden gebruikt of regelmatig buiten staan.
Conclusie
Het kiezen van het juiste ventieltype hangt af van het type fiets en het gebruiksdoel. Voor stadsfietsen is het Hollands ventiel een eenvoudige en praktische keuze, terwijl racefietsers en sportieve rijders meer baat hebben bij het Presta ventiel. Het Schrader-ventiel is daarentegen een veelzijdige en robuuste optie voor mountainbikes en elektrische fietsen. Door het juiste ventiel te kiezen, zorgt u ervoor dat uw fietsbanden optimaal presteren en eenvoudig kunnen worden onderhouden.